Polétavý prach a filtry pevných částic

Problémy s filtrem pevných částic? Neutrácejte zbytečně!

K čemu vlastně v dieselových automobilech slouží filtry pevných částic a co přesně zachytávají? Každý dieselový automobil produkuje při spalování určité nežádoucí spaliny, které jsou ve větší či menší míře pro naše zdraví škodlivé. Asi nejvíce škodlivý je polétavý prach, který právě zachycuje filtr DPF.

Co to polétavý prach je? Jsou to malé částice různých látek, které jsou velmi lehké, proto jim trvá velmi dlouhou dobu, než se usadí na povrchu. Kvůli této vlastnosti se tyto částice označují jako polétavý prach a značí se zkratkou PM. Podle velikosti jednotlivých částic se rozdělují na kategorie PM10, PM2,5 a PM1,0. Logickým uvažováním je pak každému zřejmé, že čím je částice menší, tím déle zůstává v ovzduší a my je vdechujeme. Částice PM10 poletují ve vzduchu několik hodin, PM1,0 i několik týdnů. Polétavý prach tvoří většinou sírany, amonné soli, uhlík, některé kovy, dusičnany, případně i těkavé organické látky. Všechny tyto látky jsou pro tělo nebezpečné a při zvýšeném množství jsou karcinogenní.

Polétavý prach v malém množství vzniká přirozeně v přírodě, ale v dnešní době ho nejvíce vyrobí právě automobily, kterých neustále na našich silnicích přibývá. Dýchání sazí z tisíců dieselových motorů automobilů ve městě je kvůli vysokému obsahu rakovinotvorných látek velmi nebezpečné a proto by každý vlastník dieselového automobilu měl myslet nejen na své zdraví a při problémech s filtrem DPF zcela zapomenout na variantu jeho odstranění a to i v případě, že v servisu mu namluví, že tato varianta je nejlevnější.

Každý automobil střední y vyšší třídy vyrobený od roku 2000 s dieselovým pohonem již tento filtr, který zachytí částice polétavého prachu, má ve voze namontovaný z výroby. Automobily nižších tříd mají filtr pevných částic ve volitelné výbavě. U většiny filtrů ale časem, cca po ujetí 80 až 150 tisíc kilometrů, dochází k jeho ucpání. Interval najetých kilometrů je hodně závislý na jízdním stylu a typu filtru. Po signalizaci zanesení filtru, kdy již automatická regenerace nepomáhá, je potřeba filtr z vozu demontovat a provést vyčištění filtru.

Bohužel, pokud s problémem ucpaného filtru přijedete do servisu, některé servisy Vám raději nabídnou možnost odstranění DPF. Toto řešení je nejen neekologické, ale také nebezpečné. Mnohem lepším, ale také i levnějším řešením, je renovace filtru pevných částic a to pomocí přípravku Záchrana DPF, který se do vymontovaného filtru nalije a filtr celý vyčistí. Pak stačí již filtr důkladně vypláchnout čistou vodou a namontovat zpět do vozu. Následně lze zanesení filtru předcházet a to prevencí díky Čističi DPF, který se po určitém časovém úseku nalije do nádrže.

Ty nejmenší částice polétavého prachu se dostanou až do plicních sklípků a jsou proto nejnebezpečnější pro naše zdraví. Dvě třetiny prachových částic z aut vyprodukují dieselové motory. Dieselový motor sice ušetří oproti benzínovému 25-30% paliva, ale vzhledem k množství vyprodukovaných škodlivin je větší hrozbou než benzínový automobil. Dlouhodobé vystavení vysokým koncentracím polétavého prachu z výfukových plynů poškozuje dýchací i srdeční ústrojí. Také má vliv na zkrácení délky lidského života a vede k nárůstu výskytu rakoviny až o 40%. Řešením snížení produkce škodlivin jsou filtry pevných částic (DPF), v nichž dojde ke spálení přes 80% větších i menších částic.

U nás se zatím odstranění DPF nijak netrestá, ale od nového roku by měly změny v emisní legislativě tento problém začít řešit. Konkrétně pak zavedením nízkoemisních zón ve městech, kde řidiče, kteří si nechají filtr pevných částic odstranit, bude následně možné pokutovat.

Reference

Reference Výplach DPF- Vlad Graur - Renault Espace

Před výplachem DPF hodnota saze ve filtru 89g. Po výplachu 2g (podle diagnostického přístroje Clip Renault).

Čti celou referenci »

Reference Výplach DPF + Čistič DPF- Autoopravna Josef Přibyl - Ford C-MAX

Při kontrole diferenčních tlaků, vykazoval filtr tlaky nového.

Čti celou referenci »